Home Blog finance 380/220V -> 400/230V => + 9%CZK

380/220V -> 400/230V => + 9%CZK

Popis: Při přechodu z 220 na 230V odebere váš spotřebič o 9,3% výkonu víc a vy to zaplatíte. Nevymýšlím si.
Klíčová slova: 380/220V, 400/230V, ČSN 330121, hoří
Hits: 3845
Hodnocení uživatelů: / 4
NejhoršíNejlepší 
Blog - finance
Napsal uživatel přetisknutý a tagovaný e-mail   
Čtvrtek, 22 Září 2011 13:45

PROČPAK HOŘÍ, MÁ PANENKO?

23.04.11   Petr Novák

Vy máte doma elektrický spotřebič. Neříkejte že ne, každý ho má,
dokonce ne jeden, ale celou kohortu. Ale zůstaňme u toho jednoho. On je
sestrojený tak, aby v širokých mezích kladl stejný odpor protékajícímu proudu a navíc
funguje nejlépe při určitém napětí. Bejvávalo, že parametry napětí v naší síti
byly v hodnotách 380/220V. Teď už ne. Nápadeček se zrodil v Německu a protože
šlo o spolehlivé vykrádání peněženek občanů, vláda ho uvedla roku 1987 úplně
potichoučku do praxe a změnila parametry sítě na 400/230V a navíc
rozšířila toleranci z dřívějších 8% na 10%, takže dodavatel se může pohybovat v
mezích od 360/208 do 440/254V.
Je jasné, že pravda vadí a když se jí dopouštím, mnozí se budou snažit
usvědčit mne ze lži. Mají na to chechtáky a slouhy od tajných služeb po kohorty
právníků, také noviny, rozhlas a televizi, mají zkrátka všechno - kromě pravdy.
Takže já bych začal něčím zdánlivě nepatrným a nedůležitým a zvolím
něco, co si každý z nás může kliďánko ověřit. Multimetr mám na dosah ruky,
nastavuji. Je 18.12.2010, čas 20.20. Měřím a napětí v zásuvce činí 235V. Multimetr
si může opatřit každý a měření je snadné..Naměřená hodnota není vysoká, když
si prohlížím záznamy o sérii 18-ti měření z intervalu 27.9.2009 až
12.2.2010, je průměrné naměřené napětí 238,5V v rozpětí od 231 do 245V. Nenudím vás?
Viďte, že ano? Tak já s tím přestanu a začnu o něčem ještě horším.

Teď k principu fintičky: Lidé měli spotřebiče, které jsou hospodárné
při 220V a když do nich pustíte v průměru 230V, sežerou navíc (zbytečný) výkon
o velikosti 9,3%, takže aniž by vláda hnula prstem, zdražila lidem
elektriku o 9,3% - a neinformovala je o tom. Navíc jsou spotřebiče stavěné na
určité parametry a dlouhodobé přepětí nevydrží, shoří a občánek maže do krámu
a koupí si za své šušníky nový spotřebič. To je tedy vláda za všechny prachy,
nicht wahr? My máme lepší, heč!

 Ale co vás vede! Od roku 2009 vstoupila v platnost norma ČSN 330121 a
 i v naší síti napětí poskočilo stejně, jako v Německu. Samozřejmě potichoučku,
 přece nebudete lidem vykládat, že jim zdražíte elektriku v průměru o 9,3%?
 
 No ale podívejme se na některé technické důsledky. Řekněme, že máte
 někde žárovku 100W - a ona najednou spotřebuje v průměru 109,3W a navíc, na
 takové nominální zatížení není sestrojená a brzy zkolabuje (při průměrném
 naměřeném napětí 238,5W vás vláda okradla o 17,5% platby a žárovka shoří ještě
 dřív).


  Podnikáte? Tak podnikejte. Koupil jste jeden provoz a máte v něm sklad
 nebo dílnu. A jste úspěšný, takže začínáte pěkně nasírat bolševika, který
 dělá totéž, protože mu to soudruzi po převratu přiklepli. Zvedne tedy telefon a do
 sítě vašeho nového provozu, která je konstruována na 380/220V, najednou
 proudí o 32% větší výkon - a už hoří, plameny šlehají do výše, hasiči houkají,
 Všimněte si, furt u nás někde hoří. I trolejbusy nějak záhadně furt hoří.
Vyšetřovatelé dospějí k názoru, že chyba byla v rozvodné síti - a nic! Pojišťovna si
s vámi následně vytře pr... pardon, nic vám nedá.

Když naši vládnoucí filutové viděli, jak jsou lidi blbí a nechají se v
oboru energie okrádat jako jehňata, jejich sebevědomí se zvedlo a vymýšleli
dál. Využili povolenek na emise (o tomhle podfuku byste měli vědět a jestli
ne, později si o něm počtete) a darovali spřáteleným firmám 100 miliard
vašich penízků ve formě povolenek. Nejspíš docela nezištně, jak jinak, že? A
prošlo jim to, takže pokračovali. Ve fotovoltaice. Dostali vás do situace, že
budete zase platit víc, bude to něco pod pět procent. Poslancové se k tomu při
veřejných projevech staví jako vyjevení jelimani, ale nevěřte jim.
Oni totiž, pokud jde o vykrádání vašich kapes, pracují v naprosté
shodě, tak říkajíc napříč politickým spektrem. Nejprve tedy sehráli hru, jako že
hnusní fotovoltaici je oklamali a zdraží se o 10, ale oni, hrdinové, zasáhnou
a zdraží se jen o 5. No nejsou k zulíbání? A to ještě mají v záloze excelentní
lupičský nástroj jménem arbitráž a může se stát, že budeme všichni ronit krvavé
energetické slzy.

Mohu uvést příklady i z jiných oborů, ale myslím, že tenhle stačí.
Budete platit za elektriku a jiné komodity jako mourovatí a pokud jde o popsaný
elektrický podfuk, opravdu si ho můžete snadno ověřit. Chce-li někdo měřit a hrát
si s  číslíčky, pak tedy výkon se změní podle vzorečku   P = P0 x (U : U0)2.
 A právě druhá mocnina podílu napětí ukazuje, o kolik víc zaplatíte.
Při přechodu z 220 na 230V odebere váš spotřebič o 9,3% výkonu víc a vy to
zaplatíte. Nevymýšlím si.
Když jsem byl kluk a bastlil krystalku a později i jednoduchý
tranzistorák a další hračičky, měl jsem starý voltmetr z Metry Blansko. Neměl
izolované kontakty a každou chvíli mne praštil, ale byl dost přesný. A tak vím,
že tenkrát bylo v síti podpětí. Norma umožňovala výrobci jít až na 202,4V, ale
tak daleko to nikdy nedošlo. Mez byla někde na 215V, ale tehdejší spotřebiče,
 třeba první televizory, byly na podpětí citlivé a tak si lidé kupovali ještě
 stabilizátory napětí. Občas dnes měřím a v síti jsem zatím nikdy nezjistil podpětí,
 vždycky jenom přepětí. A přepětí znamená, že spotřebiče polykají více
 elektřiny a ta se musí vyrobit a zaplatit a výroba se neobejde bez devastace
 prostředí...
 
 (c)2011 Petr Novák

Komentáře  

 
0 # Napětí a starší spotřebičeJan R. 2016-01-29 22:27
Dobrý den, řekne mi někdo proč se měnila norma a přitom všechny starší přístroje jsou napětí 220V. Třeba takový transformátor, který má měnit napěti z 220V na 150V. Motorek staršího gramofonu je na to dělaný a dostane ránu o 20V vetší a schoří. Nebo transformátorek u aktivních reproduktoru se přepáli. Protože není na toto vyšší napětí navinutý. Vše vlastní zkušenost.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
0 # Guest 2013-03-25 09:40
Tento článek je obyčejný hoax. Nic co je v něm uvedeno se nezakládá na pravdě.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
+1 # Odp.: 380/220V -> 400/230V => + 9%CZKGuest 2013-02-26 09:05
Článek je skvělou příležitostí osvěžit si elementární a praktické fyzikální znalosti. Autor má pravdu pouze v situaci, kdy používá staré spotřebiče optimalizované na 220/380V a staré napájecí vodiče s napětí odpovídajícím (větším) průměrem. Faktem je, že hořící trafa naznačují, že tí, co s nimi zacházejí, asi byli často po škole, neb netuší, že staré vedení novému zdroji a novým spotřebičům neodpovídá... Přechodová doba holt přinesla "přechodové odpory". :-)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
-1 # RE: 380/220V -> 400/230V => + 9%CZKvoltik 2012-07-07 10:48
Vy magoři, co melete za nesmysly. Zvednu napětí,klesne proud. Jestli mixer namíchá jednu bábovku při 220V , tak namíchá stejnou jednu bábovku při 230V. Ta bábovka nebude větší. Při desetiamperovem jističi v rozvaděči u 220V můžu zatížit okruh dvasetidvěma stowatovými žárovkami.V tomto případě bude svítit 22žárovek. Při zvýšení napětí bude pořád svítit 22žárovek s tím rozdílem,že můžu přidat ještě jednu žárovku aniž by jistič vypnul. To znamená,že můžu síť víc zatížit,ale taky nemusím. Nikdo mě nenutí.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
0 # RE: 380/220V -> 400/230V => + 9%CZKJaroslav M. 2011-10-20 20:51
Při vyšším napětí se snižuje životnost žárovky, avšak výrazně se zvýší účinnost (svítivost). To se používá u žárovek pro fotografii, kde je životnost jen několik stovek hodin. Elektroměr měří skutečně odebíraný příkon, tj. napětí krát proud. Pokud máme od elektroměru dlouhý přívod ke spotřebiči, je u spotřebiče menší napětí a ten dá menší výkon, než měří elektroměr. Rozdíl výkonu se spotřebuje na zahřátí přívodního vedení - ztráty. To způsobuje někdy problému u podružných elektroměrů, kdy součet se někdy výrazně liší od stavu hlavního elektroměru. A není to chyba elektroměrů.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
0 # RE: 380/220V -> 400/230V => + 9%CZKpetr.zila 2011-10-07 08:26
Zřejmě se to dělá zmenšením průřezu, tudíž se nyní rychleji wolfram odpaří,
vlákno se stenčí pod hranici pevnosti a tím se dřív přeruší...... aby se
mohlo jít do krámu pro novou a firmy měli proč vyrábět a popeláři co
odvážet....... prostě systém poď mě jebat.

Jediná finta úspory je v tom, že nová žárovka vyrobená na 230 V ,aby
odevzdala výkon dejmetomu 60 Watů, na který je opět vyrobená, ovšem už ne
při 220 V, ale nyní při 230 V, tak nyní odebírá menší proud a tím pádem se
méně zatěžuje vedení a proto dohromady(pro více žárovek, motorů, plotýnek,
mixérů...atd. ), nyní postačí menší průřez přívodního vedení, čili úspora
mědi.

Nová žárovka 60 W vyrobená na 230 V tedy odevzdá opět svých 60 W, odebere
při tom menší proud, než dřív, takže ke zvýšení spotřeby kWh nedojde. Pokud
na žárovce pro 220 V bude napsáno 60 W, nebude to nyní 60tka, ale prostě cca
65tka.

Žíla
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
0 # RE: 380/220V -> 400/230V => + 9%CZKpetr.zila 2011-10-07 08:25
Výkon P=U*I, takže
220 Voltů krát 2,2 A je výkon 484 Watů,
230 Voltů krát 2,3 A je výkon 529 Watů
to je o 9,2% vyšší výkon.
Na starých "komunistlickýc h" spotřebičích se tím pádem zvýšil výkon, což nemuseli všechny spotřebiče vydejchat, žárovky konstruované na 220 V potom víc svítily, víc se hřály a šli tudíž dřív do koše, když se wolfram dřív
odpařil. Mixéry měli větší sílu, víc se průchodem většího proudu hřálo
vinutí, teplejší vinutí má ovšem větší odpor, takže to částečně proud
zmenšilo a výkon se nezvýšil o tolik....toto platí i pro nažhavené žárovky).
Žárovka proto většinou bouchne za studena při zapnutí, kdy má vlákno odpor
nejmenší a proud tudíž při startu nejvyšší.
Nové žárovky již byly vyrobeny na 230 V s vláknem s větším odporem (v
porovnání se žárovkou na 220 V se stejnou Wattáží). Větší odpor se dá udělat
zmenšením průřezu vlákna, nebo jeho prodloužením.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
0 # RE: 380/220V -> 400/230V => + 9%CZKpetr.zila 2011-10-07 08:23
Je to tak, i když se tzv. skryté zvýšení spotřeby týká jen " komunistických"
spotřebičů, které se ještě dnes stále používají i na zvýšené napětí 230 V,
těm se skutečně zvýšila spořeba (neplatí tudíž např. údaj 1000 Wattů udaný
na štítku pro 220 V, ale je potřeba počítat s cca 1100W při 230 V). Zvýšil
se i jejich výkon a na vyšší napětí odevzdají víc práce (pokud to ovšem
vydrží jejich konstrukce dimenzovaná na 220 V).
Když si koupím dnes spotřebič 1000 Wattový na 230 V, tak má těch 1000W
odpovídajících údaji na štítku.

Dle Ohmova zákona
U=R*I neboli R = U/I
(R odpor daného přístroje zůstává konstantní, takže dle zlomku, když se
zvýší U napětí, zvětšuje se také I proud).

Proud I = U/R, takže
při 220 V odporem 100 Ohmů poteče proud 2,2 A,
při 230 V odporem 100 Ohmů poteče proud 2,3 A
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
+3 # 15 roků s křížkem po funusePavel M. 2011-09-23 15:43
Nevím, co autora článku vedlo k jeho závěrům. Neznalost? ČSN IEC 38 je platná již od 1.4.1993, interpelaci, která se týkala podobných otázek, kterými se tento článek zabývá, řešil parlament v roce 1996 pod evidenčním číslem 91. Před 15 roky!!! Po dobu 10 let zde platilo přechodné období, kdy byla napěťová hladina stanovena na 230/400 V s odchylkami -10% a +6%, od roku 2003 (tedy již 8 let) platí dovolené odchylky napětí +10%, -10%. Vzhledem k tomu, že původně byla povolena odchylka +10%, tj. 242/418 V, byly staré spotřebiče na maximální hodnotu napětí dimenzovány.
Opravdu jsem již hodně dlouho neviděl ani žárovku, která by byla na 220 V. Všechny spotřebiče, prodávané v posledních 15 létech jsou na 230 V. Moderní spotřebiče nemají trafo, ale spínaný zdroj, který se napěťové hladině plynule přizpůsobí.
Pokud jde o napěťovou úroveň, autor by měl změřit napětí v několika různých odběrných místech. Se vzdáleností od trafostanice a odběrem napětí podle Ohmova zákona klesá...
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
0 # proč se měnila norma?Administrator 2011-09-23 16:13
díky. Prosím věděl byste proč se měnila norma? :-) JE tu nějaká výhoda mít 230/400V místo 220/380V?
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat